CoolSculpting-hoidon jälkeen

CoolSculpting®-hoito on ei-kirurginen toimenpide, jonka avulla voidaan muokata vartaloa. Toimenpiteessä ihonalaista rasvakudosta käsitellään kylmällä, jolloin rasvasolut jäätyvät ja kuolevat.

Kliinisten tutkimusten mukaan CoolSculpting-toimenpiteen avulla voidaan rikkoa rasvasoluja pysyvästi, niin että käsittelyalueen rasvakertymät pienenevät ja poistuvat.  Toimenpide sopii seuraaville alueille:

• vatsa
  • ulko-, sisä-, etu- ja takareidet
  • lantion ja vyötärön alue (ns. jenkkakahvat)
  • leuan ja kaulan alue (ns. kaksoisleuka)

Käsitellyt rasvasolut poistuvat hoitoalueelta toimenpidettä seuraavien viikkojen kuluessa.

Hoidon jälkeen

Heti toimenpiteen jälkeen potilasta voi heikottaa. Myös hikoilu, punakkuus ja pahoinvointi ovat normaaleja sivuoireita.

Toimenpidealue saattaa näyttää muutaman tunnin ajan normaalia vaaleammalta — jopa valkoiselta. Alue voi tuntua jäykältä, kiinteältä ja kovalta. Myös mustelmat, turvotus ja punoitus ovat mahdollisia. Joskus hoitoalueelle muodostuu hyperpigmentaatiota, joka häviää yleensä kahden kuukauden kuluessa. Jos hoito tehdään leuan ja/tai kaulan alueelle, kurkkutuntemukset ovat mahdollisia. Kaikki edellämainitut tunto- ja värimuutokset kuuluvat asiaan, eikä niistä ole syytä huolestua. Muutokset häviävät vähitellen toimenpidettä seuraavien viikkojen aikana.

Huolehdi itsestäsi

Kipu, turvotus, punoitus ja kutina ovat normaaleja oireita CoolSculpting-hoidon jälkeen. Jos olet huolestunut jostain sivuoireesta, voit ottaa yhteyttä meihin soittamalla numeroon 0201 777 288.

Sivuoireet ovat yksilöllisiä. Myös käsittelyalue vaikuttaa siihen, millaisia oireita potilas kokee hoidon jälkeen. Tunnottomuuden, kivun ja pistelyn tunteet ovat yleisimpiä vatsan CoolSculpting-käsittelyn jälkeen. Reidet, selkä ja ns. jenkkakahvat eivät oireile toimenpiteen jälkeen yleensä yhtä paljon kuin vatsa.

Ota valokuvia

CoolSculpting-tulosten näkyminen vie aikaa joitakin viikkoja. Ota käsittelyalueesta valokuvia esimerkiksi kahden viikon välein, niin näet selvästi, miten alueen ulkonäkö muuttuu.

Ole kärsivällinen

Lopullinen tulos alkaa näkyä 1–4 kuukautta toimenpiteen jälkeen. Yksilölliset tekijät vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti tulokset tulevat esille. Jos aineenvaihduntasi on hidas, rasvan lopullinen poistuminen kehosta voi viedä aikaa jopa kuusi kuukautta. Siksi lopputulos on arvioitavissa vasta puolen vuoden päästä hoidosta.

Omat valintasi vaikuttavat tuloksiin

CoolSculpting-hoidon avulla poistetut rasvasolut eivät palaa hoidetulle alueelle, eikä poistettujen rasvasolujen tilalle kasva uusia. Alueelle jääneet rasvasolut voivat kuitenkin kasvaa, mikäli syöt enemmän kuin kulutat. Toimenpiteen tulokset pysyvät erinomaisina, jos pidät huolta ruokavaliostasi ja liikuntatottumuksistasi toimenpiteen jälkeenkin.